Hoe haal je het maximale uit de eerste jaren van je inkoopcarrière?.

Diverse wervingsactiviteiten worden ingezet om jongeren aan te trekken voor het inkoopvak in zowel de private als publieke sector, met wisselend succes. Er worden aanlokkende wervingsactiviteiten gebruikt en moderne traineeships worden aangeboden die dienen aan te sluiten op de wensen van de huidige generatie. Denk hierbij aan ‘nog’ snellere mogelijkheden voor ontwikkeling (bootcamp, rouleren per afdeling), persoonlijke coaching om het vak snel eigen te maken, toffe collega’s en aantrekkelijke bonusstructuren. “Kom bij ons, kom toch vooral bij ons!”

Arbeidsvoorwaarden worden flink opgerekt, studenten worden warm gemaakt voor een carrière in het mooie inkoopvak. Voor starters die inmiddels overtuigd zijn dat ze niets liever willen dan in de inkoop te gaan werken is het zaak om zich zorgvuldig voor te bereiden op deze eerste stap. Diverse organisaties en commerciële bureaus bieden de beste ontwikkelmogelijkheden en spiegelen de mooiste carrières voor, maar welke overwegingen maak jij bij je keuze in de eerste jaren van je inkoopcarrière? Ben je in staat om door de aantrekkelijke aanbiedingen heen te kijken en je eigen besluiten te nemen?

Wellicht wat cliché, maar geld is belangrijk maar zeker niet het belangrijkste. Het echte proces gaat over iets anders dan geld, namelijk over waar je plezier uit beleefd en waar jouw vaardigheden het best tot hun recht komen. In jouw zoektocht naar de juiste fit is een eerste stap het bepalen welke branche het beste bij jou past. Is dat de overheid, private sector, de zorg of retail? In alle branches worden inkopers gezocht, dus er zal altijd wel een passende organisatie te vinden zijn. Het is daarbij belangrijk om te bepalen of je juist bij een generalistische organisatie wilt werken of eerder een specialistischere. Zoek je bijvoorbeeld een grote handelsorganisatie die wellicht ook internationaal actief is of ben je juist op zoek naar een kleinere onderneming, waar je als starter meer ruimte krijgt om mee te denken en te ondernemen? Een groot voordeel van werken bij kleinere organisaties: je ontwikkelt je veelal snel, het contact is persoonlijker en de collega’s zijn vaak zeer betrokken.

Daarnaast is het ook verstandig te onderzoeken met wie je wil gaan werken; welke manager of ervaren collega die je kan aanmoedigen en helpen? Een prettige werkcultuur met een juiste privé- /werkbalans is belangrijk, zo ook een goede klik met toekomstige collega’s en het kunnen aansluiten op de visie/missie die het bedrijf uitstraalt. Zorg dat je van tevoren een inschatting kan maken of de cultuur van de organisatie wel echt bij je past. Ben je wellicht eerder een type voor een vliegende start bij een interim-/detacheringsbureau, kijken in verschillende ‘keukens’, of zoek je toch meer de zekerheid van een vast contract bij een bestaande organisatie? Hoe je erachter komt wat bij jou past? Bezoek events, ga naar inhouse-dagen en kom in contact met recruiters, inkopers en consultants.

Op het moment dat je een goede indruk hebt van het soort inkoopwerk dat je wilt doen, weet in welke branche je werkzaam wil zijn en ook onderzocht heb welke type organisatie het best bij jou past, dan kun je op zoek gaan naar vacatures. Voor deze zoektocht zijn er diverse plekken waar je terecht kunt, je kunt op social media kijken naar de kanalen van bureaus die je aanspreken, of ga naar ‘werken bij’-sites van diverse organisaties. Ook is het wellicht handig om je in te schrijven bij een recruitmentbureau of -event, omdat je dan in het zicht bent van deze recruiters en zij zullen ze je veelal daarna automatisch op de hoogte brengen van mogelijk passende banen.

Heb je je mogelijk droombaan gevonden, neem nog wel even je arbeidsovereenkomst vooraf goed door zodat bij een eventuele beëindiging van de overeenkomst deze je niet verder belemmerd in je eventuele volgende stap! Je eerste baan is vaak toch ook gewoon uitproberen, zeer waarschijnlijk doe je over een paar jaar toch wat anders.

Vragen of opmerkingen?

Neem dan contact met mij op 

3

Julia Brugman

Julia Brugman

Als Young HR Professional kan ik mij als geen ander verplaatsen in de kandidaten die wij aanbieden. Na mijn HBO Bachelor in Human Resource Management te hebben afgerond, ben ik gestart met de PreMaster Business Administration aan de Universiteit van Amsterdam. Na ook deze in februari 2021 met succes te hebben voltooid, volg ik op het moment de Master Business Administratie, met een specialisatie in Leadership & Management. Daarnaast zit ik niet stil en ben ik druk in de weer met HRyou. Ondernemen, het aangaan van uitdagingen en het blij maken van mensen geven mij energie in wat ik doe. Ik ben creatief, doelgericht en pak alles met beide handen aan. U mag mij altijd contacten voor een goede kop koffie om elkaar beter te leren kennen.

Onze werkwijze

Kandidaat en organisatie moeten matchen voor de beste samenwerking. Met de meest professionele kandidaten in huis of door op zoek te gaan naar de beste Professionals is de beste match altijd waar te maken. 

Bekijk onze actuele vacatures

Gespecialiseerd in het werven en plaatsen van Professionals in HR, Inkoop en Contractmanagement.

Neem contact met ons op voor een gesprek

Gespecialiseerd in het werven en plaatsen van Professionals in HR, Inkoop en Contractmanagement.

Bekijk de oplossingen voor jouw complexe vraag

Gespecialiseerd in het werven en plaatsen van Professionals in HR, Inkoop en Contractmanagement.

Share This